Caesar
J***@elfiz2.kee.hu
2003-07-01 08:18:16 UTC
Tehat: az ae=3De' ejtes a kozepkorbol szarmazik. A kutatok biztosak abban,
hogy Caesar valoban "kajszar"-nak ejtette a sajat nevet. A gorogok akik
atirtak ezt a nevet a sajat betuikkel, szinten igy irtak...
Ha m=E9lyhangrend=FB mag=E1nhangz=F3 k=F6veti, akkor "k"-nak hangzik.
De vajjon hogy mondta Archimedes:
=09 =09Nol tangere kirkulosz meosz.
Teh=E1t "k" j=F6tt a magas hangrend=FB mag=E1nhangz=F3 ut=E1n IS?
=09=09 =09 =09 =DCdv, J=E1nos

Key fingerprint =3D C4 F1 E6 BD BD 77 D8 C4 22 54 B6 1E E5 53 FF A8
- - - Good rest to all that keeps the Jungle Law! (Kipling) - - -
BG
2003-07-01 09:02:38 UTC
Tehat: az ae=e' ejtes a kozepkorbol szarmazik. A kutatok biztosak abban,
hogy Caesar valoban "kajszar"-nak ejtette a sajat nevet. A gorogok akik
atirtak ezt a nevet a sajat betuikkel, szinten igy irtak...
Tehát "k" jött a magas hangrendû magánhangzó után IS?
Igen.
Akkoriban nem volt c hang a latinban.

Es Cicero is kikero volt.
BG
Gilgames
2003-07-01 10:17:57 UTC
<<
Akkoriban nem volt c hang a latinban.

Es Cicero is kikero volt.
BG
Ezt vajjon mibol tudod megallapitani?

A latin kiejtes forrasa a gorog atiras, de a gorogben nincs se 'c" hang se "c"
betu tehat atirasa sem lehet. A szokasos pelda a a 'c' kovetkezetes 'k'
ejtesere a Caesar, de ott 'a' koveti a 'c'-t nem 'e' vagy 'i'

Az utodnyelvek (olasz, spanyol, francia) ismerik es hasznaljak a 'c'-t, es
hasonlosaguk a latinhoz nagyobb mint a gorog - latin hasonlosag.

Ha netan van is Cicero = Kikero gorog atiras, hogyan kellett/lehetett volna
atirni ha a kiejtes nem "k" hanem "c"? A harmadik betut hasznalva Gigero kisse
furcsanak tunne.
J***@elfiz2.kee.hu
2003-07-01 14:56:16 UTC
Ha netan van is Cicero =3D Kikero gorog atiras, hogyan kellett/lehetett vo=
lna
atirni ha a kiejtes nem "k" hanem "c"? A harmadik betut hasznalva Gigero k=
isse
furcsanak tunne.
A "k" hangot kapp=E1val =EDrj=E1k. A khi nem alkalmas erre.
Val=F3sz=EDn=FBnek tartom, hogy a "c" hangot is le tudt=E1k volna =EDrni, m=
int a
korai magyar =EDr=E1sban, "tsz" form=E1ban. Mondjuk, tau-szigma kett=F5sbet=
=FBvel.
Ez persze csak tal=E1lgat=E1s; nem ismerem a g=F6r=F6g nyelvet.
=09 =09 =09 =09 =09 =DCdv, J=E1nos

Gilgames
2003-07-02 09:32:28 UTC
<<
amelyet tobbek kozott Ritook Zsigmond
tartott.
Ebbol kifolyolag ne nekem higyj, hanem neki, es ne csodalkozz azon, hogy
en nem tudok olyan erveket es bizonyitekokat felhozni, amilyeneket o.
En is jartam latinorakra, nekem is mondtak, es en akkor is megkerdeztem es
akkor se kaptam valaszt.

Nem egeszen igy tartozik, de attol hogy valaki egyetemre jar, meg gondolkozhat.
Amikor a kis Savanarola bevitte a legyet az orara es mutatta a tarnarnak: nem
igaz hogy a legy negylabu; eltanacsoltak es kesobb megegettek, de ettol
fuggetlenul Arisztotales tevedett: a legy nem tartozik a negylabuak koze, es
attol hogy valaki egyetemre jart meg gondolkozhat.
BG
2003-07-02 10:08:41 UTC
Post by Gilgames
[...]
Csakhogy te messze nem vagy Savonarola.
Es gondolkodni neked sem art.
Gilgames
2003-07-02 10:14:09 UTC
<<
Es gondolkodni neked sem art.
Pontosan, ezert kerdeztem meg hogyan irna at a gorog a latin cecit ha nem
kekinek ejtettek? Amig erre nincs valasz addig gondolkodo ember szamara az hogy
van keki atiras nem elegseges erv.

Megegyszer engem meg ugy neveltek, hogy a dedo azert dedo mert a tanitoneni
mindent tud. A gimnaziumban a tanar tudja amit tanit, az egyetemen meg a
taranak van egy vitathato velemenye. es ezzel egyutt a vitathato nem pejorativ.