set?fikal
malacsajt
2004-05-19 14:55:30 UTC
Kedves Gabor és Többiek!

Irod:
"A minap teljesen ledöbbentem. A helyesirási szabályzat szószedetében
ezt láttam: sétifikál. Holott világ életemben úgy tudtam, hogy ez a
szó a sétafikál. Megnéztem más szótárakban is, és itt is i-vel volt.
(Az egyik nagy kegyesen megengedte az a-s változatot is.) Miközben a
Google szerint sokkal több ember tudja úgy, mint én.
Na, akkor most mi a helyzet? (Ez egy gumicsont kérdés! :-)"

Termeszetesen mindket szo letezik, nincs ertelme az mondani, hogy
egyik szo helyesebb a masiknal. Nem tudom, milyen szotarakat neztel
(javaslom a Akademia kiadot), de nem olyan remes a helyzet, mint irod.

A magyar nyelv ertelmezo szotara (ErtSz., 1962), a Hetkotetes,
mindkettot hozza, csak ugy mint a ra epulo Magyar ertelmezo
keziszotarak (EKsz.). Ezekben a setifikal alatt van kidolgozva, a
setafikalnal csak utalas van. A Magyar szinonima szotar is mindkettot
ismeri. A magyar-angol nagyszotar csak a setafikalt, a magyar-francia
csak a setifikalt, a nemet-magyar mindkettot hozza.
Az uj Magyar ertelmezo keziszotar (EKsz.2, 2004), a jelenlegi
legmodernebb mu, az elso, amely egy hatalmas korpusz alapjan
szogyakorisagot is hoz, mindkettot a legritkabb kategoriaba sorolja
(az otosbe), de a setafikal van reszletezve, tehat ez a gyakoribb.

A legilletekesebb, A magyar nyelv torteneti es etimologiai szotara
(TESz.) ravilagit a kettosegre. A setifikal a setal ige
gyakoritokepzos setikal tovabbkepzese. A setafikal nyelvujitas utani,
amikor is mar megszilardult az uj szo: a seta (<setal; vo.:
kapa<kapal). Egy ideig egyutt versengtek a nyelv palettajan, mig mara
a setafikal latszik gyozedelmeskedni, a masik meg archaizalodni. Ezt
bizonyitja a szotari lexikalizacioja is.

Hogy a Magyar helyesiras szabalyai szoszedetebe miert nincs benne, jo
kerdes. Szovariansok kozul gyakran csak az egyiket hozza (pl.
siserahad~siserehad) terjedelmi okok miatt.
Elnezest az ekezetlenkedesert, de meg uj vagyok, es en sem szeretem,
ha mindenfele kriksz-kraksz jelenik meg a kepernyomon. Próba:
öüó??úáéí
Kiss Gabor
2004-05-19 15:25:57 UTC
Post by malacsajt
A legilletekesebb, A magyar nyelv torteneti es etimologiai szotara
(TESz.) ravilagit a kettosegre. A setifikal a setal ige
gyakoritokepzos setikal tovabbkepzese. A setafikal nyelvujitas utani,
Köszönöm kedves ... izé ... nem írtad alá...!
Tökéletesen kielégített az elemzésed.
(Sajnos elég valószínûtlen, hogy etimológiai szótárt is vegyek.)
Megnyugodtam, hogy nem bennem van a hiba.
Amúgy csupa Akadémia Kiadó termékben néztem.
Pl. a névrokonom szerkesztésében 1999-ben megjelent nagy fehér
helyesírási szótárban, és a szinonímaszótárban.

Gábor