irniuk, irniok, tenniük, tenniök
transam
2003-10-21 08:37:35 UTC
Kedves Mindenki,

Az 1945 elotti szovegekben szinte mindig az irniok format talajuk, 45
utaniakban szinte mindig irniuk. Ugyanez az ö-s valtozatra: tenniök -
regi, tenniük- uj.
Mit mond a mai helyesirasi szabalyzat, helyes-e ma mindketto?
Vajon mi lehet a valtozas oka, honnan ered, mi a celja?
Köszönettel: tr.
j***@omega.kee.hu
2003-10-21 10:56:11 UTC
Post by transam
Az 1945 elotti szovegekben szinte mindig az irniok format talajuk, 45
utaniakban szinte mindig irniuk. Ugyanez az =F6-s valtozatra: tenni=F6k -
regi, tenni=FCk- uj.
Mit mond a mai helyesirasi szabalyzat, helyes-e ma mindketto?
Vajon mi lehet a valtozas oka, honnan ered, mi a celja?
Sajnos, a szabalyzat nincs a birtokomban. De szerintem minden korlatozas
nelkul hasznalhatok a nyelv regebbi allapotanak megfelelo formak
mindaddig, amig tulzoan regieskedonek nem tunnek (stilisztika kerdese).

A masik dolog, hogy magam sem tudom: az emlitett forma regies, vagy csak
finomkodo, mondvacsinalt. Ehhez meg en is fiatal vagyok...

Udv, J=E1nos

Key fingerprint =3D C4 F1 E6 BD BD 77 D8 C4 22 54 B6 1E E5 53 FF A8
- - - Good rest to all that keeps the Jungle Law! (Kipling) - - -
transam
2003-10-22 08:13:05 UTC
Post by j***@omega.kee.hu
Sajnos, a szabalyzat nincs a birtokomban. De szerintem minden korlatozas
nelkul hasznalhatok a nyelv regebbi allapotanak megfelelo formak
mindaddig, amig tulzoan regieskedonek nem tunnek (stilisztika kerdese).
En is igy ereztem, koszi. Megertjuk oket, tehat hasznalhatok es
helyesek.
Post by j***@omega.kee.hu
A masik dolog, hogy magam sem tudom: az emlitett forma regies, vagy csak
finomkodo, mondvacsinalt. Ehhez meg en is fiatal vagyok...
Szerintem nem finomkodas vagy mondvacsinalt, mivel megelehetosen
kovetkezetesen hasznaljak az akkor komoly irasok (is). tr.
Kiss Gabor
2003-10-22 06:25:18 UTC
Post by transam
[...]
Valoszinuleg semmit. Ez nem helyesirasi kerdes, hanem nyelvhelyessegi,
stilisztikai.
A magam reszerol arra tippelek, hogy nincs baj a regies alakkal.

Gabor
barnai
2003-10-22 13:19:52 UTC
a Google-al megnezve, pl. a "tenniök" nem csak 45 elott, es nem csak
irodalmiaskodo szovegben fordulhat elo:

"Dr. Kertész Béla.: Az aeroszol csomagolások szabályozásának
EU-harmonizációja Az aeroszol csomagolásoknak – még akkor is, ha
tartalmuk nem mino"sül veszélyesnek – a fogyasztó és a környezet védelme
szempontjából eleget kell ***tenniök**** bizonyos követelményeknek. Az
ezeket a követelményeket tartalmazó hazai elo"írások, szabályozások
szigorú követelményeket támasztanak, amelyek a mu"szaki szempontok
mellett az alkalmazandó jelölésekre is kiterjednek. A témával
kapcsolatos feladatok közé tartozik a ma érvényes hazai szabványok
módosítása, és az európai szabványok (CEN) átvétele is"

Ugyanitt: "enniök"-re szinte kizarolag a Karoli Bibliabol vett peldak
talalhatok.

Tobb igere is megnezheto az eltero ragozas, erdekes szovegeket talalni,
a Parlamentben pl ez hangzott el nemregen:

"miközben kötelezõ feladataikat azoknak az önkormányzatoknak is el kell
látniok, amelyek fizetésképtelenné váltak,"

(MDF :)

Mindezt figyelembe veve, eredetileg talan nyelvjarasi kulonbseg
lehetett, mara viszont egyfajta nyelvi igenyesseg lett belole, jol
mutatja, hogy az altalanos iskolai szabalyok megtanulasanak milyen
nyelvi korlatozo hatasa lehet, akaratlanul is.

Udv, b.i.
Imre Z. Ruzsa
2003-10-28 14:44:00 UTC
Nemcsak a fõnévi igenév, hanem a fõnevek birtokos jelei is változtak
(ez a kettõ igen hasonlóan viselkedik). Ami ma házuk, régebben
(még a 19. században általában) házok volt. Magas hangrendben 3
változat volt: szemek, szemök, szemük. Fura módon szemök volt az
uralkodó a nem ö-zõ nyelvjárásokban (irodalmi nyelvben) is, pedig
a ragok ö-s formája általában csak akkor használatos, ha az elõtte
levõ magánhangzó ö/ü (szemek - gödrök).

Én úgy képzelem (de nem tudom igazán), hogy mindkét forma õsi,
és annak oka, hogy mára az u/ü-s változat lett uralkodó, talán
az lehet, hogy az e/ö/o változat gyakran ütközik a többesszámmal.
Ez nem biztos, hogy jó ok, mert a nyelvfejlõdés gyakran fordul a
kevésbé informatív alak irányába (pl. írnók - írnánk). Mivel a
ragozott fõnévi igenévnél nincs ilyen egybeesés, ez az ok kiesik,
és talán ezért maradt az írniok stb. forma tovább eleven.

Ruzsa Imre